Maak jij gebruik van emoties tijdens de lessen? Drie tips!

emoties in de klas

Emoties zijn belangrijk. Emoties doen ertoe. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar de werking van emoties en we weten nu: Ons brein is ontworpen om alles te onthouden wat met emotie te maken heeft.

Welke emoties bedoelen we

Er is een heel scala aan emoties, van positief tot negatief, en van passief naar actief. Positieve emoties, maar ook negatieve emoties.  Negatieve emoties  zijn emoties die wij niet graag voelen. Angst, verdriet, woede afschuw, we houden het liever ver van ons. Toch zijn negatieve emoties niet slecht. Neem woede. Als onze woede toeneemt maken we ons klaar om te vechten. We sluiten ons af voor prikkels die er niet toe doen, want we moeten onze tegenstander goed in de gaten houden. We krijgen een tunnelvisie. Of angst. Angst kan ervoor zorgen dat wij vermijden wat ons schade toe kan brengen Bij angst worden we met gevaar geconfronteerd en willen we weg we willen vluchten bv voor een slang.  Negatieve emoties helpen ons om snel in actie te komen. Ze zorgen ervoor dat we kunnen overleven.

Negatief versus positief

We leven in een maatschappij waarin er veel geëist wordt van ons en onze leerlingen. De druk om te presteren is enorm, wat ervoor zorgt dat we veel en vaak te maken hebben met stress. Te veel en te vaak negatieve emoties zijn funest voor onze gezondheid. Ons lichaam staat steeds paraat om te overleven, met als gevolg een te snelle hartslag, snel ademen, altijd in de start stand staan en dat is niet goed voor onze gezondheid. Als we ons blij/ vrolijk voelen hoeven we ons niet klaar te maken om onmiddellijk in actie te komen. We kunnen nadenken, voelen en genieten van het moment. Positieve emoties zorgen ervoor dat wij beter kunnen waarnemen, en dus leren. Vreugde en vrolijkheid  uiten zich in spontaniteit en creativiteit. Het biedt ruimte om te experimenteren en dus om te leren. Als we vrolijk zijn gaan we sneller nieuwe dingen uitproberen en zo verruimen we onze mogelijkheden.

Wetenschappelijk onderzoek naar het inzetten van positieve emoties tijdens de lessen

Er is ontzettend veel onderzoek naar de werking van emoties gedaan. We weten nu dat ons brein is ontworpen om alles te onthouden wat met emotie te maken heeft. Als wij positieve emoties ervaren, dan voelen wij ons veilig, en stelt ons brein zich open om alles wat met deze emotie te maken heeft op te slaan.

Ons brein smacht naar positieve emotie, het is er dol op

– Manon Meijer

Positieve emoties zorgen voor:

  • Beter in staat om problemen op te lossen
  • Er worden creatieve oplossingen bedacht
  • Veel meer out of the box gedacht
  • De taalbeheersing van tieners wordt beter.
  • Mensen worden alerter, omdat de waarneming ruimer is
  • De waarneming wordt flexibeler
  • Bij visuele taken zien ze het grotere geheel en hebben meer oog voor het detail
  • Test/ toetsresultaten verbeteren na het ervaren van positieve emoties.
  • Zonder positieve emoties is het leren saai en veel moeilijker

Als leerkracht is het dus erg belangrijk om te weten hoe emoties werken en te zorgen voor positiviteit/ positieve emoties bij de leerlingen.

Drie tips hoe je gebruik kunt maken van positieve emoties

  1. Geef zelf het goede voorbeeld. Als wij als leerkracht enthousiast zijn over de lesstof, dan worden de leerlingen dat ook. Leerlingen spiegelen gedrag.
  2. Stel prikkelende vragen. Vragen die de belevingswereld van de leerlingen meenemen, worden als interessant en belangrijk gezien.
  3. Zet nieuwsgierigheid in in je lessen. Nieuwsgierigheid is een van de sterkste emotie die je kunt toepassen.

Wil je meer weten over de manier hoe je emoties kunt inzetten in je lessen? Hoe je de superkracht nieuwsgierigheid inzet? Schrijf je dan in voor onze masterclass. Deze wordt eenmalig gehouden op 15 maart. Hier vind je meer informatie.

Deel dit: