[vc_row content_placement=”bottom” height=”large” us_bg_image=”141″ us_bg_parallax=”vertical” us_bg_overlay_color=”rgba(0,0,0,0.1)” us_bg_image_source=”media”][vc_column][us_separator size=”huge”][vc_column_text]
Uitblinkerverhaal Rosalie
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][us_person image=”3726″ name=”Rosalie” role=”” link=”|||” layout=”simple”][/us_person][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]
“Als ik iets niet snap, dan weet ik wat ik moet doen om het wél te snappen.”
Rosalie, 12 jaar, dyslectisch
Rosalie als kleuter
Als kleuter was Rosalie dol op letters. Steeds weer pakte ze boekjes en dan “las ze voor” aan de anderen. Want lezen was iets wat ze heel graag wilde. Ook pakte ze geregeld een boek om woorden over te schrijven.
In groep 3 was het eindelijk zover: ze mocht leren lezen!
Jammer genoeg ging het leren lezen niet zoals Rosalie dat in gedachten had. Ze moest heel hard werken om te leren lezen. En zelfs dan lukte het niet echt.
Rosalie heeft dyslexie.
Als je dyslexie hebt, heb je het lastig op de basisschool Alles draait om taal. Niet alleen het lezen zelf, of de spellingles, is moeilijk, maar ook bij rekenen moet je eerst een lange som lezen voordat je deze kunt oplossen. En dan de vele toetsen, waarbij je ook heel veel moet lezen.
Rosalie op de basisschool
Rosalie werkt hard, heel hard. Maar het is zwaar. Vooral bij de Citotoetsen merkt ze dat ze te weinig tijd heeft om deze af te krijgen.
“Waarom mag ik niet 80% van de toets doen, juf? Dan ben ik ook een keer op tijd klaar.”
Maar nee, dat kan niet. Want er zijn nu eenmaal regels.
(Uiteindelijk mocht het wel met rekenen overigens)
Rosalie laat het er niet bij zitten. Samen met haar ouders gaat ze op zoek naar strategieën die wél bij haar passen. Onderaan dit artikel vind je een aantal tips die ze graag wil delen.
Rosalie op weg naar de middelbare school
Inmiddels zit Rosalie in groep 8 en komt de middelbare school in zicht. Heel bewust heeft ze gekozen voor een bepaald soort onderwijs. Op haar nieuwe school ligt het accent op techniek en zijn ze vooral onderzoekend bezig. Ook is samenwerken is heel belangrijk.En.. heel fijn voor dyslectici, Ipads worden door alle leerlingen gebruikt. Het zijn allemaal trefwoorden die passen bij de manier waarop Rosalie leert.
En daar is Rosalie zich heel goed van bewust.
Nawoord
Rosalie is een U!tblinker. Ondanks het feit dat ze dyslexie heeft, haalt ze toch het maximale uit haar basisschoolperiode.
Of…. kun je het omdraaien?
Is het dankzij haar dyslexie dat ze het maximale haalt uit haar basisschoolperiode?
Dankzij haar dyslexie weet Rosalie heel goed wat haar kwaliteiten zijn en hoe ze deze het best kan inzetten.
Een paar kwaliteiten zijn zo al te noemen:
1.Doorzettingsvermogen
2.Creativiteit om díe tools te vinden die haar kunnen helpen bij het leren
3.Inzicht in haar eigen unieke manier van leren
Het is maar hoe je het bekijkt.
3 tips van Rosalie om de basisschool goed door te komen
1.Hoe leer je topografie?
Typ de plaatsen over in de computer.
Geef de plaatsen kleurtjes en knip ze uit.
Verdeel de plaatsen in (bijvoorbeeld) 5 delen. Elke dag leer je een deel!
2.Wat doe je als je iets niet weet?
Als je thuis huiswerk moet doen, aardrijkskunde bijvoorbeeld, gebruik je vaak je telefoon op dingen op te zoeken. Maar toets de tekst niet in, gebruik de inspreektoets. De SIRI functie van Apple bijvoorbeeld is hiervoor heel handig. Je krijgt dan je antwoord mondeling. Zo hoef je niet met de woorden zelf bezig te zijn, maar kun je je focussen op de inhoud. Door te luisteren!
3.Begrijpend lezen
Niet 1 tip, maar 2 tips!
1.In de klas mag je niet je telefoon gebruiken.. Wat dan goed helpt, is het gewoon aan de meester of juf vragen. Gewoon vragen, want stomme vragen bestaan niet!
2. En verder, gewoon blijven lezen. Zoek een boek dat je LEUK vindt. Dat kan een stripboek zijn, een prentenboek, een informatief boek, een spannend boek…
Want lezen helpt!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”large” us_bg_image=”2647″ us_bg_parallax=”vertical” us_bg_overlay_color=”rgba(0,0,0,0.5)” us_bg_image_source=”media”][vc_column][vc_column_text]
Elk kind is het waard om zich te ontwikkelen
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row us_bg_overlay_color=”#fcfcfc”][vc_column][vc_column_text]
Er zijn er meer
[/vc_column_text][vc_column_text]
Deze kinderen zijn aangedragen als U!tblinker Kids:
[/vc_column_text][us_grid columns=”3″ items_gap=”5px” items_quantity=”3″ items_layout=”3568″ img_size=”us_600_0″ post_categories=”uitblinkers-kids”][us_separator size=”small”][us_btn text=”overzicht van alle u!Tblinker kids” link=”url:https%3A%2F%2Felkkindeenuitblinker.nl%2Fuitblinkers%2F%23kids-intro|||” align=”center” style=”5″ size=”18px”][/vc_column][/vc_row]