[vc_row content_placement=”bottom” height=”large” us_bg_image=”141″ us_bg_parallax=”vertical” us_bg_overlay_color=”rgba(0,0,0,0.1)” us_bg_image_source=”media”][vc_column][us_separator type=”invisible” size=”huge”][vc_column_text]
Marjolein Verdonk-Jansen
U!tblinker
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][us_person image=”3390″ name=”Marjolein” role=”” layout=”simple” custom_link=”http://www.hoogbloeiers.nl/” custom_icon=”fas|link” el_class=”full-width-img”][/us_person][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]Marjolein is leerkracht bij obs De Stroom in Helmond en Davis counselor bij haar eigen praktijk Hoogbloeiers.
Haar verhaal over een unieke jongen met unieke talenten uit haar klas is met ruim 10.000 likes viral gegaan over de hele wereld.
“Ho stop, waar ben ik nu in hemelsnaam mee bezig??
Is dit waar ik voor sta? Is dit MIJN passend onderwijs? “
Deze gedachte komt bij Marjolein op tijdens het schrijven van een rapport voor een jongen met autisme die vorig schooljaar in haar groep 3 zat. Het is een unieke jongen met unieke talenten, die zich op geheel eigen wijze ontwikkelt. Een wijze die niet past binnen de hokjes ‘onvoldoende, matig, voldoende en goed’.
Direct na deze gedachte schrijft Marjolein, recht uit haar hart, een verhaal dat wél recht doet aan de ontwikkeling van haar leerling.
Het verhaal “anders maar niet minder” is op Facebook gezet en is vervolgens met duizenden likes, shares en reacties de wereld over gegaan.
Marjolein: “Ik kreeg gewoon het gevoel dat het niet klopte, dat wat ik aan het invullen was. Ik heb er even bij stilgestaan en heb vervolgens in 10 minuten mijn gevoel opgeschreven. Zo werd het een verslag dat ik wel passend vond.”
Marjolein vindt het eigenlijk best wonderlijk dat haar verslag viral is gegaan.
Marjolein: “Ik heb vele harten geraakt met iets wat eigenlijk heel logisch is. Wellicht heb ik woorden gegeven aan iets wat bij veel ouders en leerkrachten leeft”.
Marjolein is een dwarse denker en denkt niet in hokjes. Ze vindt het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn én dat ze weten wie ze zijn. Ze houdt niet van eenheidsworst.
“Doe vooral waar je goed in bent en wat je het allerleukst vindt. Juist dat moeten we stimuleren, want daar ligt de passie. Dit geldt ook voor de leerkracht zelf. Heb plezier in wat je doet en straal dat uit naar je leerlingen. Maak je niet teveel zorgen, leun eens achterover en kijk hoe mooi het in je klas is”.
Vertrouwen is haar toverwoord. Vertrouwen in het kind en in zijn of haar unieke eigenschappen.
“Je bent er nu nog niet, maar je gaat het leren”
“Kinderen ontwikkelen zich nou eenmaal niet in hetzelfde tempo”.
Marjolein geeft een mooi voorbeeld:
” Kijk eens naar mijn tomatenplanten, die zijn allemaal anders. Ik heb ze op dezelfde dag geplant en zoals je ziet kleuren deze tomaten niet allemaal tegelijk rood. Die nog groen zijn mogen gewoon wat langer rijpen. Hier in mijn tuin krijgen ze daar alle tijd en ruimte voor. Uiteindelijk zullen het toch allemaal lekkere tomaten worden. Op voorwaarde dat je er niet aan gaat trekken, maar dat je ze met aandacht voedt.
En vertrouwen hebt!”
[/vc_column_text][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”large” us_bg_image=”2647″ us_bg_parallax=”vertical” us_bg_overlay_color=”rgba(0,0,0,0.5)” us_bg_image_source=”media”][vc_column][vc_column_text]
Elk kind is het waard om zich te ontwikkelen
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row us_bg_overlay_color=”#fcfcfc”][vc_column][vc_column_text]
Er zijn er meer
[/vc_column_text][vc_column_text]
Deze mensen zijn aangedragen als U!tblinker Professionals:
[/vc_column_text][us_grid columns=”3″ orderby=”rand” img_size=”us_600_0″ filter=”” items_layout=”3568″ items_gap=”5px” items_quantity=”3″ taxonomy_category=”uitblinkers-professionals”][us_separator type=”invisible” size=”small”][us_btn text=”overzicht van alle u!Tblinker professionals” link=”url:https%3A%2F%2Felkkindeenuitblinker.nl%2Fuitblinkers%2F%23professionals-intro|||” align=”center” style=”5″ size=”18px”][/vc_column][/vc_row]