Een nieuwe school voor jonge dieren

dyslexie en goed communicern

Er was eens een nieuwe school in het bos. Een school voor jonge dieren, bedoeld om de jonge dieren veelzijdig op te leiden.

Op de eerste dag kwam het kleine konijn naar school en werd in de ren- en huppelklassen geplaatst, waar hij erg goed in was en wat hij erg leuk vond; hij kwam na school opgewonden thuis en kon nauwelijks wachten om de volgend dag weer naar school te gaan. De tweede dag plaatsten de onderwijzers het konijn in de vlieg- en zwemklassen, waarmee hij worstelde en die hij haatte; hij voelde zich een mislukkeling en kwam terneergeslagen en depressief thuis. Toen hij zijn ouders vertelde dat hij van school af wilde, vertelden zijn ouders hem dat hij moest volhouden omdat zijn toekomstige succes afhing van zijn veelzijdigheid.

Toen hij weer op school kwam, kreeg hij bijlessen in zwemmen en vliegen, omdat hij op die terreinen moest verbeteren; zijn ren- en huppelkassen werden geannuleerd omdat hij daarin al goed was en er geen extra inzet vereist was.

Dit verhaal geeft jammer genoeg de werkelijkheid, of een deel van de werkelijkheid, in de meeste organisaties weer, van scholen tot bedrijven. Hoewel het klopt dat we onze zwakke punten niet moeten verwaarlozen – we moeten leren schrijven, rekenen en bepaalde vaardigheden verwerven alleen al om ons door de wereld heen te slaan – we moeten tegelijkertijd onze sterke punten niet verwaarlozen en het meeste werk steken in het ontwikkelen van onze talenten en vaardigheden.

We moeten investeren in onze zwakheden zodat we in de wereld kunnen overleven; we moeten investeren in onze sterke punten zodat we tot volle wasdom kunnen komen.

Neem wat tijd om na te denken over je sterke punten, de dingen waar je goed in bent, die gebieden waar jouw talenten zitten. Als je je talenten hebt onderkend, kun je manieren vinden om ze vaker in het dagelijks leven te gebruiken.

Uit: Kies het leven dat je wilt – tal-ben-shahar

Deel dit: